چشم طراح، چشم حقیقت بین

یک سوال مهم وجود داره این که دیزاین یعنی چی و چطور میشه آن را یاد گرفت؟

این موضوعی‌ای که همیشه درگیرش بودم از روزهای اول کارم که شروع کردم دنبال موضوع طراحی بودم، اون روزها چون کسی نبود بهم بگه. طراحی را با یاد گرفتن تکنیک های فوتوشاپ یکی میدونستم. بعدها دیدم اسکچ، وایرفریم، سبک های طراحی و صدها موضوع دیگه هم هست و این داستان تا امروز ادامه داشته و ادامه خواهد داشت…

الان رسیدم به این که طراحی یعنی تفکر برای حل مشکل، هر جا راه حلی برای حل یک مشکل دادید، شما یک طراحی انجام دادید. اگر یک اپلیکیشن خوب درست میکنید، اگر یک لیوان درست می‌کنید که چای را گرم نگه داره یا هر کاری که یک مشکلی را حل کند، شما دارید دیزاین میکنید.

نوشته زیر نسخه متنی ارایه هفته پیشم در ریحون با عنوان یادگیری طراحی هست که وابسته به رشته خاصی نیست و در هر زمینه هنری می‌شود این را بکار برد.

یادبگیریم ببینیم

ذهن ما یک دوربین عکاسی نیست که فقط صحنه ها را بدون هیچ قضاوت و پردازشی ثبت کند، عمل دیدن یک عمل منفعل نیست بلکه پردازشی بسیار پیچیده و احساسی است.

A-B-C

ما چیزها را آنطور که هستند نمی‌بینیم، بلکه آنطور که خودمان هستیم می‌بینیم

~Anaïs Nin

A-B-C-12-13-14

در تصویر بالا اگر شما سری حروف را بخوانید کاراکتر وسط را “B” میبینید ولی اگر سری اعداد را بخوانید کاراکتر وسط عدد “۱۳” است.

در این مثال به سادگی میشه ذهن را آزمایش کرد، در این مثال ذهن ما بر اساس Context(موقعیت) تصمیم میگیرد چی ببیند. ذهن در لیست مرتب حروف انتظار ندارد که یک عدد ببیند در نتیجه آن را به شبیه ترین حرف که در موقعیت بین “A” و “C” بتواند بگنجد تغییر می‌دهد.

انتظار، موضوع مهمی هست که در تجربه کاربری نیز کاربرد زیادی دارد وقتی در طراحی محصولی، انتظارات کاربر مورد توجه قرار میگیرد و عملیات های داخل آن برنامه آشنا و طبق انتظارات کاربر باشد آن محصول کاربردپذیرتر خواهد بود.

طراح خوب کسی هست که بتواند خوب ببیند، شما به عنوان یک طراح اول از همه باید یاد بگیرید چیزهایی که تا دیروز فقط حسشان می‌کردین را دقیق ببینید. یک طراح باید مشکلات را ببیند باید راه حل های موجود را ببیند، یک طراح باید جزییات را دقیق ببیند.

برگردیم به تصویر قبلی، شما به عنوان طراح نیاز دارید یک چشم برای طراحی داشته باشید و یک چشم برای احساس کردن چیزی که طراحی کرده اید.

کاربران عادی نمیبینند، آن ها حس می‌کنند. کاربر یک طرح خوب را حس میکنه اما متوجه نمیشه چرا این طرح خوبه ولی طراح با چشم طراحش میتونه جزییات و علت آن حس خوب را پیدا کنه.

shu-ha-ri-2

Shu Ha Ri در هنرهای رزمی ژاپن مفهومی هست که سه مرحله را برای تبدیل شد به یک استاد مشخص می‌کند.

stages

Shu: پیروی از قوانین

در مرحله اول فقط باید پیرو استاد خود باشید و قوانین را یاد بگیرید. در ادامه درمورد این موضوع صبحت خواهم کرد.

Ha: شکستن قوانین

در این مرحله شما علت کارهایی که انجام دادید را میدانید ولی مسلط نیستید هنوز اما گه گداری قوانین را می‌شکنید و از استاد خود سرپیچی می‌کنید.

Ri: تبدیل شدن به یک قانون

این سخت ترین مرحله است شما تبدیل شده اید به یک استاد و سبک و قوانین خاص خودتون را دارید و دیگران از شما پیروی می‌کنند و باید به دیگران کمک کنید تا آنها هم رشد کنند.

در این مطلب در مورد بخش اول، صبحت خواهم کرد:

r_nin

Shu: پیروی از قوانین

بهترین روش برای شروع یادگیری کپی کردن است. این نکته در همه ی زمینه های هنرم می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد.

همانطور که صبحت کردیم دیدن مهمترین مسله برای طراح است، برای اینکه ما چشم طراحمون را تربیت کنیم باید شروع کنیم به کپی کردن طرح ها.

این اصلا کار بدی نیستش، من نمیگم طرح ها را برای استفاده تجاری کپی کنید، من میخوام بگم کپی کنید تا جزییاتی را که نمیبینید را پیدا کنید.

بخش عمده ای از طراحی ها مخفی هستند و ما فقط حضور آن ها را حس می‌کنیم. در ابتدای کار معمولا این اتفاق پیش میاید که طرحی را میبینید و خوشتان می آید و بعد تصمیم میگیرید شبیه به آن را اجرا کنید… نتیجه چی شد؟
افتضاح!
شما همون را زدید ولی اون طرح بسیار بهتر از طرح شماست!

تنها دلیل اینه که شما آن طرح را با چشم طراح نزدید بلکه با چشم حستون زدید، چشم یک کاربر معمولی.

در این مرحله باید ابزار کارتان را کامل یاد بگیرید، تمامی ریزه کاری هایش را دربیاورید تا بتوانید طرح های خوبی که انتخاب کردین را کپی کنید. تمام تلاشتان را بذارید تا عین همون طرح خوب را بزنید!

در این مرحله نباید دنبال “چرا” باشید، فقط باید سعی کنید عین طراحی را که میبینید پیاده کنید. تا وقتی که نتونید یک طرحی را عین همون به خوبی بزنید، امکان نداره بتونید طرحی جدید خلق کنید.

اشکالی ندارد، طرح ها را کپی کنید و یک حلقه تشکیل بدین تا نظر بقیه را در مورد طرح هایی که زدید را بپرسید حتی از کسی که طرحش را کپی کردین! شما قرار نیست استفاده تجاری کنید، شما فقط باید تمرین کنید، بازخورد بگیرید تا بتوانید خطوط مخفی را در طرح ها پیدا کنید و بر ابزار کار خود مسلط شود.

پی نوشت: این ارایه با impress.js تهیه شده که کد آن را از این آدرس میتونید دریافت کنید یا اینجا ببینید.

برای مطالعه بیشتر این مقالات را بخونید:

منتشرشده توسط

پرهام خوشبخت

طراح تعاملی رابط کاربری

13 دیدگاه برای «چشم طراح، چشم حقیقت بین»

  1. مرسی از زحمتی که کشیدی برای گرد آوری و ارائه یه همچین مطلب خوبی اونم در انواع گونه‌ی قالب‌های ارائه
    + فقط لینکی به فایل ارائه دادی (گیت‌هاب) مشکل داره.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *