قوانین تجربه کاربری: قانون اول Fitts’s Law

Fitts’s Law:  اهمیت اندازه و فاصله در طراحی رابط کاربری

زمان کلیک بر روی یک المان در صفحه، تابع فاصله ما با آن المان و اندازه آن است.

در سال ۱۹۵۴، روانشناس Paul Fitts، تعامل انسان با برنامه‌ها را مورد آزمایش قرار داد، و به این نتیجه رسید که زمان لازم برای حرکت به سمت یک المان در صفحه نمایش، نسبت مستقیمی با فاصله ما از آن، و نسبت معکوس با اندازه آن دارد. هر چه فاصله بیشتر شود، رسیدن به المان زمان بیشتری می‌خواهد و هر چه اندازه کوچکتر شود کلیک کردن بر روی آن زمان بیشتری می‌برد. قانون Fitts به طور گسترده‌ای در طراحی‌های تجربه کاربری (UX) و رابط کاربری (UI) به کار رفته است. به عنوان مثال، بر اساس همین قانون دکمه‌های تعاملی بزرگ شدند (به ویژه در دستگاه های تلفن همراه) چرا که کلیک کردن بر روی دکمه‌های کوچکتر دشوار و زمان‌گیر بود. به همین ترتیب، فاصله بین منطقه‌ی مورد توجه کاربر و دکمه مرتبط با کار باید تا حد ممکن کم باشد.

در ادامه به چند مثال دیگر که نمایانگر تاثیر این قانون در طراحی رابط کاربری و تجربه‌ی کاربری است، اشاره می‌کنیم:

  • لبه‌های بیرونی و گوشه‌های رابط کاربری گرافیکی نسبت به هر جای دیگری در صفحه نمایش با سرعت بیشتری قابل دستیابی هستند، چرا که نشانگر در این قسمتها محدود می‌شود و نمیتواند از این قسمتها خارج شود. پس می‌توان با سرعت بالا ماوس را به سمت آنها برد.

  • منوهای پاپ آپ در انتخاب سریع عناصر تعاملی بهتر از منوهای کشویی هستند، زیرا کاربر نیازی به حرکت مکان‌نما از موقعیت فعلی خود ندارد. بنابراین، طرح‌های گرافیکی که کاربر را قادر می سازد بدون حرکت با سیستم تعامل داشته باشند time travel را کاهش می‌دهند.

انتخاب گزینه‌ها در منوهای خطی، چه عمودی (مانند منوهای کشویی) باشند یا افقی (به عنوان مثال، ناوبری سطح بالا) نسبت به انتخاب گزینه‌ها در منوهای دایره‌ای بیشتر طول می‌کشد. در منوهای دایره‌ای فاصله طی شده برای رسیدن به همه گزینه‌ها یکسان است، بر خلاف منوهای خطی که در آن هر چه به لیست‌های پایین‌تر می‌رویم فاصله بیشتر می شود.

نوارهای وظیفه نیاز به دقت بیشتری برای انتخاب یک گزینه دارند و در نتیجه زمانبر هستند. اگر چه به قانون Fitts وابسته نیست، ولی چند نوار وظیفه در کنار هم می‌تواتند ایجاد سردرگمی کنند و یا حداقل کاربر را بیشتر با طراحی درگیر کنند.

به طور خلاصه…

قانون Fitts’s برای طراحی قسمت‌های تعاملی یک صفحه گرافیکی به کار می‌رود. هر چه اندازه یک المان در صفحه بزرگتر شود زمان مورد نیاز برای کلیک بر روی آن المان کاهش می‌یابد و هر چه فاصله بین نقطه شروع کاربر و المان مورد نظر کاهش یابد این زمان کمتر می‌شود. بنابراین طراح‌ها باید تلاش کنند تا المان‌های مرتبط با هم را در فاصله نزدیکی از یکدیگر قرار دهند. همینطور باید اندازه المان‌های تعاملی در صفحه افزایش یابد تا از زمان پیدا کردن و کلیک بر روی آنها کاسته شود.

مرثا توسعه دهنده وب در شرکت صباایده(آپارات و فیلیمو) است و دوست داره چیز‌هایی را که یاد می‌گیره با بقیه به اشتراک بذاره. او قبلا وبلاگ سپیداکس رو داشته و درباره تازه‌های تکنولوژی می‌نوشته.

2 thoughts on “قوانین تجربه کاربری: قانون اول Fitts’s Law”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.