روش‌های تحقیق تجربه‌کاریری

آزمون‌هایی برای درک تجربه کاربر

هر پروژه تجربه کاربری متفاوت است و وظایفی که یک محقق انجام می دهد، بسته به نوع پروژه فرق می‌کند. بعضی از محبوب‌ترین روش‌های تحقیق عبارتند از: مصاحبه‌ها، نظرسنجی‌ها و پرسشنامه‌ها، مرتب کردن کارت‌ها، تست‌های کاربردپذیری، تست‌های درختی و تست A/B.

آزمون‌ها

مصاحبه / Interviews

سه نوع مصاحبه اصلی وجود دارد که برای اهداف متفاوت مورد استفاده قرار می گیرند.

مصاحبه های مدیریت شده شایع ترین نوع هستند که به شکل پرسش و پاسخ پیش می‌روند. این روش وقتی مصاحبه با تعداد زیادی از کاربران انجام می‌شود مفید است.

مصاحبه های مدیریت نشده بهترین روش برای یادگیری در مورد موضوعات حساس است، که در آن یک موضوع برای گفتگو مطرح می‌شود و اغلب مصاحبه‌گران در طول این گفتگو بیشتر گوش می‌دهند، و تنها وقتی صحبت می‌کنند که نیاز باشد کاربر یا سرمایه‌گذار برای ارائه جزئیات بیشتر توضیح دهد.

مصاحبه‌های اتنوگرافی شامل مشاهده کارهایی است که افراد در روزمره‌های خود و در «زیستگاه های طبیعی خود» انجام می دهند. و می تواند به پژوهشگران کمک کند تا شکاف بین آنچه که مردم واقعا انجام می دهند و آنچه که آنها می‌گویند را درک کنند. در نتیجه درک بهتری از رفتار کاربر در زمانی که احساس راحتی می کند خواهند داشت.

پرسشنامه‌ها و نظرسنجی‌ها / Surveys and Questionnaires

پرسشنامه‌ها و نظرسنجی‌ها یک راه آسان برای جمع‌آوری اطلاعات انبوه در مورد یک گروه هستند، و این درحالیست که هزینهه کمتری صرف انجام آنها می‌شود و یک روش تحقیق عالی برای پروژه‌هایی هستند که دارای گروه‌های بزرگ و متنوعی از کاربران است. محقق می تواند با استفاده از ابزارهایی مثل Wufoo یا Google Docs نظرسنجی ایجاد کند، آن را ایمیل کند و صدها پاسخ در عرض چند دقیقه دریافت کند.

البته این روش معایبی هم دارد. محقق نمی تواند مستقیما با پاسخ گیرنده ارتباط برقرار کند و بنابراین نمی تواند به تفسیر سوالات و یا طراحی آنها کمک کند. نظرسنجی‌ها وقتی بیشتر پاسخ داده می‌شوند که نیازی به ورود به سیستم و یا اطلاعات تماس نداشته باشند، و در نتیجه پیدا کردن شخص پاسخ دهنده برای پرسیدن سوال‌های بیشتر در راستای روشن سازی پاسخ‌هایش امکان‌پذیر نیست.

مرتب کردن کارت‌ها / Card Sorts

مرتب کردن کارتها گاهی اوقات به عنوان بخشی از مصاحبه یا یک آزمون کاربردی انجام می شود. در این روش، مجموعه‌ای از کارتها که بر روی آنها حالت‌های مختلفی – از مطالبی که قرار است بر روی سایت قرار بگیرد –  در نظر گرفته شده است، در اختیار کاربر قرار می‌گیرد و از او خواسته می شود تا آنها را دسته بندی و طبقه بندی کند. این روش در دو مدل بسته و باز انجام می‌شود.  در مدل بسته، نام دسته‌بندی‌ها به کاربر داده می شود و کاربر تنها باید گزینه‌ها را در دسته درست قرار بدهد؛ اما در مدل باز، کاربر به انتخاب خودش دسته‌ها را می سازد.

هدف از مرتب سازی کارت، کشف روابط بین محتوا و فهم بهتر سلسله مراتبی است که یک کاربر درک می کند و ما را در دسته‌بندی مطالب کمک می‌کند.

تست کاربردپذیری / Usability Tests

تست کاربردپذیری شامل درخواست از کاربران بالقوه یا فعلی محصول یا سرویس برای تکمیل مجموعه‌ای از وظایف و مشاهده رفتار آنها برای تعیین کاربردپذیری محصول یا سرویس می باشد. این را می توان با استفاده از یک نسخه زنده یک سایت یا برنامه، یک نمونه اولیه، و یا حتی با استفاده از قاب های قابل کلیک یا کاغذ و مداد انجام داد.

در حالی که تنوع و سبک های مختلفی برای تست کاربردپذیری وجود دارد، از سه مورد استفاده بیشتری میشود:

تست کاربردپذیری مدیریت شده (Moderated) که در آن یک فرد بی طرف کنار کاربر می نشیند و با صدای بلند کاری که کابر باید انجام دهد را می خواند و از کاربر میخواهد تا همزمان که کار را انجام می‌دهد با صدای بلند فکر کند. نقش این فرد این است که به عنوان یک کانال بین سرمایه گذاران و کاربر عمل کند، و پرسش‌هایی را برای ارزیابی اثربخشی طراحی مطرح کند، در حالی که به کاربر اجازه می دهد تا با کل این روند احساس راحتی کند.

تست کاربردپذیری  مدیریت نشده (Unmoderated) که گاهی اوقات هم به عنوان تحقیق نامتقارن شناخته می شود، به صورت آنلاین در دسترس کاربر قرار می گیرد. وظایف و دستورالعمل‌ها از طریق ویدیو یا صدای ضبط شده تحویل کاربر داده می شود و کاربر یک دکمه را برای شروع آزمون و ضبط صدا و عملکردش می زند. درست مانند آزمون مدیریت شده، از کاربران خواسته می‌شود تا افکار خود را با صدای بلند بگویند، اما فرد واسطی در این میان وجود ندارد.

تست چریکی(Guerrilla) یک روش مدرن و راحت در میان آزمون های سنتی است. به جای اجاره یک آزمایشگاه، تحقیقات چریکی معمولا در جامعه انجام می شود؛ کاربران در کافی‌شاپ‌ها یا ایستگاه های مترو یافت می شوند و از آنها خواسته می شود تا در ازای مقدار کمی پول یا یک قهوه و یا فقط به خاطر رضای خدا با یک وب سایت یا سرویس کار کنند. در حالی که تست چریکی یک گزینه عالی است، به ویژه در بودجه، بهتر است آن را فقط برای محصولات یا خدماتی که کابران زیادی دارند استفاده کنید.

تست درخت / Tree Tests

درست همانطور که تست مرتب کردن کارت‌ها یک راه عالی برای جمع‌آوری اطلاعات قبل از ایجاد معماری وب‌سایت است، تست درخت نیز برای بهبود این معماری مفید است. در تست درخت، به کاربران یک کار داده می شود و بالاترین سطح sitemap سایت را نشانشان می دهند. سپس، بسیار شبیه به آزمون کاربردپذیری، از آنها خواسته می شود تا در مورد مسیری که برای انجام آن کار رفته‌اند صحبت کنند. با این حال، بر خلاف یک آزمون کاربردپذیری، کابر بعد از انتخاب یک بخش، صفحه ای از سایت را مشاهده نمی کند و در عوض، سطح بعدی sitemap را خواهد دید. هدف از این کار این است که متوجه شوند آیا اطلاعات به درستی طبقه بندی شده است یا نه؟
نکات A/B Testing

تست A/B

تست A/B راه دیگری برای یادگیری اقدامات کاربران است. زمانی که طراحان در حال تصمیم‌گیری برای انتخاب بین دو عنصر در صفحه هستند انجام تست A/B راهگشای آنها می‌باشد. مقایسه بین گذاشتن یک دکمه در صفحه به جای یک لینک، یا مقایسه بین دو روش متفاوت برای برگشتن به صفحه اصلی کاری است که در یک آزمون A/B انجام میشود. پس در این روش به طور تصادفی نسخه‌هایی از هر دو مدل به تعداد یکسانی از کاربران نمایش داده میشود و سپس تجزیه و تحلیل های لازم برای پیدا کردن نسخه بهتر انجام می شود.

در نهایت یک بار دیگر یادآوری کنیم که برای ارائه یک محصول موفق باید بدانیم که آن را برای چه قشری از جامعه، با چه نیازهایی و چه مورد استفاده‌ای تولید می‌کنیم. و این موارد با بررسی و تحقیق است که برای ما روشن می‌شوند.

مرثا توسعه دهنده وب در شرکت صباایده(آپارات و فیلیمو) است و دوست داره چیز‌هایی را که یاد می‌گیره با بقیه به اشتراک بذاره. او قبلا وبلاگ سپیداکس رو داشته و درباره تازه‌های تکنولوژی می‌نوشته.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *