۱۰ پیش‌بینی طراحی تجربه کاربری در سال ۲۰۱۸

امروزه میزان توجه به طراحی و تجربه کاربری در بالاترین حد خودش است و درسی که از گذشته گرفته‌ایم به ما این موضوع را خاطر نشان می‌کند که طراحی باید به طور مداوم با نیازهای کاربر انطباق یابد. این در حالیست که ما از آینده خبر نداریم اما می توانیم با استناد بر آموزش‌هایی که در این زمینه دیده‌ایم پیش‌بینی‌هایی داشته باشیم. در این مقاله، سمت و سوی پیشرفت طراحی تجربه کاربری در سال ۲۰۱۸ را پیش‌بینی می‌کنیم.

۱. تجارب متمرکز بر محتوا
اخیرا طراحی مینیمال و مسطح که بر یک موضوع خاص متمرکز است از اقبال بیشتری برخوردار بوده است و در همین راستا مواردی که موجب حواس‌پرتی می‌شوند از محتوا حذف شده‌اند. تجارب متمرکز بر محتوا تجربیاتی هستند که در آن محتوا به طراحی شکل می دهد (یا طراحی بر مطالب تأثیر می گذارد). ماموریت طراح این است تا اطمینان حاصل کند که هیچ چیز مانع برقراری ارتباط بین بیننده و محتوا نمی‌شود. در تلاش برای پیروی از این روند، طراحان بر جنبه های بصری طراحی زیر تمرکز می کنند:

  • سلسله مراتب قابل تمیز. طراحی یک سلسله مراتب خوب، باعث تسهیل در درک بهتر مطالب می‌شود.
  • مینیمالیسم. با حذف عناصر غیرضروری، می‌توان تجربه‌ تمرکز بر روی موضوعات مهم را بهبود بخشید.
  • فضای سفید. دادن فضای بیشتر به محتوا تا حد زیادی تجربه کاربر را بهبود می‌بخشد.

مدیوم یک نمونه‌ی خوب در این زمینه است
تجربه متمرکز بر محتوا تنها به قسمت بصری طراحی محدود نشده است و خود محتوای هم باید مفید و جذاب باشد. به همین دلیل، در سال ۲۰۱۸، اهمیت فزاینده‌ای از استراتژی محتوا را مشاهده خواهیم کرد.

۲. صرفه‌جویی در زمان با طراحی
وب‌سایت‌ها و برنامه‌های موفق امروزی، به دنبال ارائه اطلاعات در قالبی آسان‌تر و قابل فهم‌تر هستند تا موجب صرفه‌جویی در وقت کاربر شوند. چرا که این موضوع چه در محیط‌های موبایل و چه در دسکتاپ امری ضروریست. کاربران به دنبال محصولاتی هستند که به آنها کمک می‌کند تا سریع‌تر به اهداف خود برسند و طراحی‌هایی که موجب صرفه‌جویی در وقت می‌شوند آنها را در این کار یاری می‌کنند. این طراحی‌ها دارای این ویژگی‌ها هستند:

استفاده از منوی آسان. که با استفاده از الگوهای طراحی محبوب در این زمینه به همراه معماری اطلاعات خوب امکان پذیر است.
اطلاعات و ویژگی‌های مخصوص متن. برای ارائه تجربه کاربری خوب، بهتر است تا اطلاعات و ویژگی‌های هر مرحله از تعامل کاربر با سیستم، دسته‌بندی شوند و طراحی بر اساس این دسته‌بندی انجام شود.
راهنمایی. راهنمایی را می‌توان به شکل‌های مختلف انحام داد، از پیشنهاد دادن به شکل مستقیم گرفته تا پاداش‌های کوچکی که رفتار کاربر را به نحوی مطلوب و در راستای دلخواه تغییر می‌دهد.
تعامل خطی کاربر با سیستم. طراحی خطی یک روال با ساختار ثابت شروع-انجام-پابان می‌باشد که به کاربران اجازه می‌دهد تا فقط یک اقدام خاص را در هر مرحله از آن انجام دهند.
طراحی پیش‌بینی شده. این طراحی تلاش می‌کند تا نیازهای کاربر را پیش‌بینی کند و بهترین تجربه ممکن را به آنها ارائه دهد.

این عناصر تنها بخشی از ویژگی‌های طراحی ذکر شده هستند که می‌توانند زمان کاربر را ذخیره کند.

Airbnb یک نمونه عالی از چنین طراحی صریحی است.

۳. شخصی‌سازی دقیق‌تر
درحالی‌که شخصی‌سازی یکی از زیرمجموعه‌های طراحی برای صرفه‌جویی در زمان است، اما نیاز به بررسی جداگانه دارد. در واقع تکنولوژی به سمتی حرکت می‌کند که خود را با سلایق شخصی افراد وفق می‌دهد و دیگر دوره یک طرح و یا یک تجربه برای همه گذشته است. با استفاده از داده‌های شخصی و پیشرفت قابل توجه در هوش مصتوعی و یادگیری ماشین‌ها، ما به سیستم‌هایی نیاز داریم که قادر به تغییر تجربه کاربر بر اساس داده‌های شخصی کاربر هستند. این امر شخصی‌سازی را به سطحی کاملا جدید ارتقا خواهد داد.

یکی از رایج‌ترین نمونه‌های شخصی‌سازی در برنامه‌ها و وب‌سایت‌های مدرن، پیشنهادات شخصی بر اساس فعالیت‌های کاربر است. آنها در هر بازدید از سایت، احتمال تعامل کاربر را افزایش می دهند.

۴. تجریه کاربری چند کاناله
برای یک کاربر، مهم نیست که به چه شکل و صورتی با سیستم تعامل داشته باشد. کاربر با یک هدف خاص وارد سیستم می‌شود و می‌خواهد با استفاده از رسانه‌ای که برایش مناسب‌ترین است به آن هدف برسد. طراحی‌هایی که به کاربر این امکان را می‌دهند تا به عنوان مثال در طول انجام خرید از کانال‌های مختلف کار را دنبال کنند، ایجاد هماهنگی لازم بین چند دستگاه را فراهم می‌کنند. طراحی که به دنبال طراحی تجربه کاربری چند کاناله است، باید شرایطی را فراهم آورد تا کاربر بتواند بین دستگاه‌های مختلف به راحتی سوییچ کند. در حال حاضر چند نمونه خوب از این مدل طراحی در میان برنامه‌های امروز وجود دارد. Uber یکی از آنها است. درخواست سفر از Uber می‌تواند با Echo آمازون شروع شود و با گوشی‌های همراه پایان یابد. این یک نمونه خوب از یک تجربه است که در آن از دو پلتفرم مختلف با دو رابط کاربری متفاوت به صورت یکپارچه استفاده می‌شود.

۵. نزدیک کردن تجربه‌‌های دیجیتال به جنبه‌های انسانی
مردم انتظار دارند تا بتوانند با محصولات دیجیتال همانطور ارتباط برقرار کنند که به طور معمول با یکدیگر ٖٖارتباط برقرار می‌کنند، و طراحان باید محصولات دیجیتال را برای تحقق این انتظارات آماده کنند.
فرآیند اضافه کردن جنبه‌های انسانی به تجارب دیجیتالی مستقیما با احساسات کاربر در ارتباط است. جوری که کاربر با یک محصول ارتباط برقرار می‌کند تاثیر زیادی بر روی استفاده طولانی مدت از محصول دارد.
طراحان می توانند با تمرکز بر روی نیازهای رضایت‌بخش بنیادی انسان (مانند اعتماد، شفافیت و امنیت) بر انعطاف پذیری تعاملات دیجیتال تمرکز کنند.

یک نمونه خوب در این زمینه ارائه Animoji از سمت کمپانی اپل بود.

۶. رابط کاربری صوتی
سال ۲۰۱۸، سال جدا شدن از طراحی کلیکی و لمسی و رفتن به سمت رابط‌های کاربری صوتی (VUIs) است. VUI ها در حال حاضر در طیف وسیعی از فن‌آوری‌ها قرار دارند: اپل با Siri، گوگل باOK Google، مایکروسافت با Cortana، و آمازون با Alexa… توسعه سریع در این زمینه برای ما روشن می سازد که این فناوری به زودی تبدیل به یک جایگزین کامل برای رابط کاربری گرافیکی سنتی (GUI) خواهد شد. طبق گفته Gartner، تا سال ۲۰۱۸، ۳۰ درصد از تعاملات ما با تکنولوژی از طریق مکالمه با سیستم‌های مبتنی بر صدا اتفاق می‌افتد. اما این تکنولوژی دارای مشکلاتی نیز است: اول اینکه همیشه و همه جا نمی‌توان از آن استفاده کرد (برای مثال، دستورات صوتی در مکان شلوغ برای دستگاه‌ها قابل تمیز نیستند). و دوم اینکه، این سیستم‌ها هنوز هم نیاز به تکامل و توسعه بیشتر دارند.

۷. تایید بیومتریک
در سال ۲۰۱۸ کارهایی مثل مدیریت و احراز هویت  هم برای کسب و کارها و هم برای کاربران نهایی بسیار ساده‌تر خواهد بود. دیگر بسیاری از خدمات و برنامه‌های پیشرفته نیازی به ایجاد و حفظ کلمه عبور ندارند و به جای اینها از روش‌های احراز هویت بیومتریک مثل تشخیص چهره و یا اثر انگشت برای این منظور استفاده می‌کنند.

۸. واقعیت افزوده
با توجه به تلاش های گوگل، اپل، فیس‌بوک و مایکروسافت در این زمینه، به نظر می رسد در سال‌های آینده واقعیت افزوده از اهمیت ویژه‌ای برخوردار شود. سه عنصر در فناوری تلفن همراه وجود دارد که تأثیر قابل توجهی بر واقعیت افزوده آن خواهد داشت: پردازشگرهای سریعتر، صفحه نمایش با کیفیت بالاتر و دوربین‌های بهتر. سال آینده، سال پیدایش برنامه‌های کاربردی مفیدی در قالب واقعیت افزوده خواهد بود. مثل برنامه‌هایی که به ترجمه فرهنگها و زبان‌ها کمک می کنند و یا مواردی که در طی عملیات سخت  اطلاعات مفیدی ارائه می دهند.

۹. یک قدم دیگر تا واقعیت مجازی
یکی از مهمترین تغییراتی که در آینده در برنامه‌ها شاهد آن خواهیم بود، ظهور تکنولوژی واقعیت مجازی خواهد بود. با این حال، برسر راه اینکه واقعیت مجازی به یک راه استاندارد برای ارتباطات ما تبدیل شود چالش‌های زیادی وجود دارد که باید مورد توجه قرار گیرد. در سال ۲۰۱۸ شاهد تلاش فزاینده‌ای در راستای تعریف بهترین شیوه‌های طراحی برای واقعیت مجازی خواهیم بود.

۱۰. نقش گسترده طراح UX
با توجه به مواردی که تا اینجا به آنها اشاره شد متوجه شدیم که برای رسیدن به این اهداف نیاز به طراحانی داریم که با این فن‌آوری‌ها (واقعیت افزوده، هوش مصنوعی و واقعیت مجازی) آشنا باشند. نقش یک طراح UX در حال گسترش است و طراحی UX دیگر یک کار تک‌نفره نیست و  نیاز به همکاری بیشتر، نمونه‌سازی سریع و اتوماسیون در بعضی مراحل فرایند UX دارد که قبلا به صورت دستی انجام می‌شده است.

استفاده از ابزار‌هایی مثل Adobe XD به فرآیند طراحی سرعت می‌بخشد.

نتیجه‌گیری
همانطور که طبیعت در حال تغییر است، ایده‌ها و ابزارها نیز تغییر می‌کنند و درک ما از طراحی تغییر می‌کند، اما وظیه یک طراح همیشه یک چیز است: طراحی به وجود آمده است تا زندگی بهتری برای انسان‌ها رقم بزند.

برگرفته از این مطلب

مرثا توسعه دهنده وب در شرکت صباایده(آپارات و فیلیمو) است و دوست داره چیز‌هایی را که یاد می‌گیره با بقیه به اشتراک بذاره. او قبلا وبلاگ سپیداکس رو داشته و درباره تازه‌های تکنولوژی می‌نوشته.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *